Vaccineer uw konijn tegen het dodelijke RHD-virus dat nu heerst!

konijn 3 vaccineren

Konijn laten vaccineren

De Universiteit Utrecht waarschuwt voor een zeer besmettelijk en dodelijk konijnenvirus dat door Nederland waart.
De afgelopen tijd zijn er bij het Diergeneeskundig Centrum van de universiteit meldingen binnengekomen uit onder meer Nijmegen, Groningen en Utrecht. Het is niet bekend hoeveel konijnen door de ziekte dood zijn gegaan.

Onderzoekers die autopsie hebben verricht, denken dat de konijnen zijn gestorven aan het RHD-virus (Rabbit Hemorrhagic Disease). De konijnen die met het virus zijn besmet, sterven meestal binnen 48 uur. Soms zijn de dieren benauwd of hebben ze bloedingen, maar meestal is er voorafgaand aan de dood niets geks te zien.

Hygiëne van groot belang.

Marieke Veldman van het Diergeneeskundig Centrum roept eigenaren van konijnen op om zeer hygiënisch te werk te gaan. Het virus verplaatst zich makkelijk, ook via kleding, water, voedsel, urine en hokken. “Als je vermoedt dat ergens wilde konijnen zijn, bijvoorbeeld op een speelveld voor kinderen, zorg er dan voor dat je eerst andere schoenen aantrekt voor je naar je eigen konijn gaat. Was ook goed je handen, want op het gras kan urine zitten van wilde konijnen die het virus bij zich dragen.”

Dierenartsen moeten zieke konijnen die naar hun praktijk worden gebracht direct in quarantaine plaatsen.
Een kamer waar een konijn met het RHD-virus is geweest moet grondig worden gedesinfecteerd.

Preventief zijn konijnen te vaccineren tegen het RHD-virus.
Dit is zeer belangrijk voor de overlevingskans van uw konijn en tegen verdere verspreiding!